• Nieuws en nieuwsbrieven

Lezing 'Taal bij het jonge kind' door Betsy van der Grift

N.a.v. haar lezing over de kleutervriendelijke school hebben wij Betsy van der Grift dit schooljaar opnieuw uitgenodigd voor een verdiepende lezing over taal bij het jonge kind.

Betsy gaf haar lezing de titel: Taal, een schoolse opgave of de ontwikkelingsopgave van het kind?

Voor het antwoord op deze vraag besprak Betsy onderwerpen als de gevoelige taalperiode; het opstartbrein dat klaar ligt, maar komt de taal dan vanzelf? Over de breinontwikkeling waarin maar weer eens duidelijk werd gemaakt hoeveel achterstanden jonge kinderen al kunnen oplopen door omgevingsfactoren.

Een kind ontwikkelt zich in interactie met de omgeving. Voorwaarde moet een rijk taalaanbod zijn. Volgens Betsy is dat een van de grootste voorspellers voor een goede taalontwikkeling. Daarom ook is het van belang om elke dag thuis en op school voor te lezen.

Boektip: De kleutervriendelijke school door Betsy van der Grift.

Dit was de tweede lezing uit ons jaarthema Taal.
Graag tot de volgende lezing op woensdag 18 januari 2023: 'Taalontwikkeling bij meertaligheid' door Harald Weessies.

Lezing door Erna van Koeven

Dit schooljaar hebben we gekozen voor vier lezingen en drie themasessies rond het thema taal.
Het aanbieden van rijke teksten vormde de rode draad van de eerste lezing door Erna van Koeven.

Maar wat zijn dan rijke teksten? Van rijke teksten word je blij en tegelijk nieuwsgierig. Je wil ergens meer over te weten komen, je wil fijn wegdromen in een mooi verhaal of je wil weten hoe anderen over iets denken.

Onze kinderen komen vaak in aanraking met verarmde teksten. Teksten die bijvoorbeeld zijn geschreven met een onderwijsdoel. Deze teksten zijn vaak moeilijker te begrijpen waardoor het werkgeheugen van de kinderen overbelast kan raken wat uiteindelijk het leesbegrip niet ten goede komt. Zo schieten teksten die geschreven zijn voor leerlingen die moeite hebben met lezen soms hun doel voorbij.

Enkele tips die Erna de vele aanwezigen in de aula van het VC Mheenpark gaf waren het belang van (dagelijks) voorlezen en bij het aanbieden van een tekst is het belangrijk dat de kinderen meegenomen worden in de strekking van de tekst. Daarvoor hoef je niet alle moeilijke woorden uit te leggen. Dat kan leiden tot het teveel uitleggen van losse woorden.

Kies een hoeveelheid boeken aan rondom een thema. Erna maakte dit concreet door als voorbeeld het thema groeien i.p.v. lente te kiezen. Groeien van bloemen en planten, maar ook de groei van mens en dier.

 Boektip: Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs door Erna van Koeven en Anneke Smits.

 Meer weten over het thema taal? Graag tot ziens op woensdag 16 november bij de lezing over taal bij het jonge kind door Betsy van der Grift.
Betsy kreeg vorig schooljaar veel waardering van de aanwezigen n.a.v. haar lezing over het kleuterjongetje.

Nieuwsbrief SWV Apeldoorn PO

Nieuwsbrief SWV Apeldoorn PO

27 juni 2022

Wil je je aanmelden voor onze nieuwsbrief?

Dat kan via onze contactpagina, onder het contactformulier vind je de optie om je aan te melden.

Website STARgroep

Website STARgroep

11 oktober 2021

De STARgroep heeft haar eigen website waar alle informatie te vinden is:

www.stargroepswvapeldoornpo.nl 

Themasessie 'Kindgesprekken'

Themasessie 'Kindgesprekken'

22 januari 2021

Als scholen aan de slag willen met de online themasessie Kindgesprekken, kunnen zij contact met ons opnemen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Zij ontvangen een mail met inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) voor de pagina www.proeftuintjes.nl/themasessie, en een wachtwoord voor de film zelf.
Elke school krijgt unieke inloggegevens die voor een specifieke periode geldig zijn.

Copyright © SWV ApeldoornRealisatie: WelldotcomSitemapDisclaimerVoorwaardenPrivacyverklaring