Heeft jullie kind ondersteuning nodig?
Ouder- en jeugdsteunpunt
Via de button rechtsbovenin het scherm kom je op de pagina van het ouder- en jeugdsteunpunt.
Ouderavonden
Wij organiseren 2 keer per schooljaar een ouderavond waarin we informatie geven over de werkwijze van het SWV en waarin we graag met je in gesprek gaan over jullie ervaringen en vragen.
Voor schooljaar 2024-2025 staan de volgende data gepland:
We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt als er net een traject gestart is, daarom plannen wij (bij voldoende aanmeldingen) extra ouderavonden in. Je kan je daarvoor aanmelden via
School als startpunt
Het startpunt is de school. Meestal ziet de leerkracht of IB/KC dat een leerling extra hulp nodig heeft. Natuurlijk gaan zij eerst in gesprek met de ouders en samen op zoek naar mogelijkheden om de leerling te helpen. Soms is het nodig om samen met het samenwerkingsverband verder te kijken. De hulpvraag van de leerling wordt dan besproken door school, ouders en een gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband.
Kernteam
Ook kan een leerling worden besproken in een kernteam. Een kernteam bestaat uit een jeugdverpleegkundige van het CJG, een brugfunctionaris, de IB/KC van de school en een gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband. Natuurlijk zijn hier de ouders ook bij aanwezig. Door de beginsituatie in kaart te brengen wordt er breed gekeken naar de uitdagingen van de leerling en de hulpvraag van school.
In onze folder vind je alle informatie voor ouders van basisschoolleerlingen.
Voor kinderen die vanuit een voorschoolse voorziening zoals de Doggersbank, Lindenhout of kinderdagverblijven worden aangemeld bij het MDO geldt een andere route dan de route die beschreven staat in de folder.
Passend onderwijsaanbod in school
Korte interventies
Korte interventies (KI’s) vinden plaats in de interactie met het kind. De IB/KC en de leerkracht krijgen vanuit het samenwerkingsverband 8 à 10 uur onderwijsbegeleiding en coaching om ‘deze leerling, in deze situatie en in deze groep’ op de juiste manier verder te helpen.
Voor leerlingen met een hulpvraag op het gebied van taalontwikkeling, spraak en gehoor zijn er specifieke korte interventies (KI kentalis). Hetzelfde geldt voor hulpvragen op het gebied van bewegen en motoriek (KI Ergo).
Uiteraard worden de korte interventies samen met school geëvalueerd: is de hulpvraag beantwoordt of is er meer of iets anders nodig.
Extra ondersteuning
Voor leerlingen met een hulpvraag die meer ondersteuning nodig heeft dan de KI is er extra ondersteuning.
Vanuit het samenwerkingsverband zorgt een onderwijsbegeleider voor de inhoudelijke aansturing en coördinatie: wat heeft deze leerling nodig, gebeuren er de goede dingen en past de leerlijn bij de leerling (niet te hoog en niet te laag).
Hierbij wordt nauw samengewerkt met een gedragswetenschapper die betrokken is bij de leerling.
Extra ondersteuning+
Soms is het nodig om leerlingen in de klas extra ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld om leerlingen kort of langdurig te ondersteunen bij het leren en het functioneren in de klas. Vanuit het samenwerkingsband worden financiële middelen ingezet voor bijvoorbeeld een onderwijsassistent die in de klas de leerkracht ondersteunt.
De EO+ is altijd onderwijsgerelateerd en heeft vaak betrekking op persoonlijke ontwikkeling en de eigen leerlijn van de leerling. Ook nu houdt een onderwijsbegeleider zicht op de voortgang en de inhoud van de ondersteuning.
Alle inspanningen zijn erop gericht om de leerling goed te kunnen laten functioneren in de klas.
Kentalis
Voor leerlingen met een hulpvraag op het gebied van taal- en spraakontwikkeling werken wij samen met Kentalis. Concreet betekent dit dat de school korte interventies Kentalis kan aanvragen.
Daarnaast heeft Kentalis een nevenvestiging van de dr. P.C.M. Bosschool (school van Kentalis) met ‘een school-in-de-school constructie’ bij PCBO de Regenboog-Osseveld in Apeldoorn.
Andere passend onderwijs aanbod
Multidisciplinair overleg
Soms is de hulpvraag zo breed dat de school er zelf niet uitkomt: verschillende onderwijs- en jeugdhulpprofessionals bespreken dan met de ouders tijdens een multi-disciplinair overleg (MDO) de hulpvraag van de leerling en van de school. Meedenken vanuit de leerling, de ouders en de school staat hierbij centraal:
- wat is in deze specifieke situatie het beste voor de ontwikkeling van de leerling?
- Welke stappen zijn nodig zodat deze leerling kan functioneren in het reguliere basisonderwijs?
- Of zijn andere leer- en onderwijsvormen meer in het belang van de leerling?
Je kan hierbij denken aan overplaatsing naar een andere basisschool, (tijdelijk) gecombineerde onderwijs- en jeugdhulptrajecten of doorstroming naar speciaal (basis)onderwijs.
Toelaatbaarheidsverklaring voor S(B)O
Om een leerling toe te kunnen laten op een SBO of SO school is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. De aanvraag hiervoor wordt gedaan door een school en er is een advies van twee deskundigen nodig.
De deskundigheidsverklaringen worden door het samenwerkingsverband in gang gezet.
Geschillen: conflict
Ondanks alle zorgvuldigheid en de beste intenties kan er natuurlijk altijd een verschil van mening ontstaan.
Wij adviseren om in gesprek te gaan met de school, kom je er met de school niet uit dan kan je via de klachtenregeling van het bestuur zien wat dan de volgende stap is.
Als je een klacht hebt over het samenwerkingsverband kan je dit aangeven bij onze directeur-bestuurder via