Lezing Kees van Overveld op 17 maart 2021

‘Keep the flow of instruction’ was een van de beste tips die Kees van Overveld de vele aanwezigen meegaf tijdens zijn lezing over ‘Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep.’

KFI is een krachtige manier en werkzame manier om verstorend gedrag te stoppen. Belangrijk is daarbij om als leerkracht te blijven doorpraten over het inhoudelijk onderwerp van de les terwijl je kalm in de richting van het kind of het groepje loopt. Maak even aandachtig en betekenisvol (oog)contact, blijf daarbij doorpraten over de inhoud van je les en verbreek het contact.

Klein probleemgedrag (Low Level Behaviour) begint vaak klein, maar bij het negeren van dit gedrag kan het al spoedig leiden tot een domino-effect.

Een andere tip die Kees gaf was het stellen van een dagdoel. De energie die leerkrachten leggen in correcties kunnen beter worden omgezet in het werken aan gedragsdoelen. Dat zorgt over het algemeen voor minder frustraties bij de leerkracht.

Wil je meer weten over dit onderwerp lees of bekijk dan:

  • Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep van Kees van Overveld.
  • Orde houden van Rene Kneyber
  • De stoeltjesdans. Een gratis online tool om het sociaal klimaat in de klas te meten én te verbeteren. De stoeltjesdans is ontwikkeld door onderzoekers van de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Radboud Universiteit, als product van wetenschappelijk onderzoek naar sociale relaties in de klas. 

 

Copyright © SWV ApeldoornRealisatie: WelldotcomSitemapDisclaimerVoorwaardenPrivacyverklaring