• Lezing ‘Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?’

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kunnen er maximaal 45 personen tegelijk aanwezig zijn bij een lezing.
Wanneer zich meer deelnemers aanmelden dan 45 dan plaatsen wij deze deelnemers op de wachtlijst, je krijgt hier een bericht over.
Mocht het aantal personen op de wachtlijst voldoende zijn dan gaan we bekijken of er een digitale lezing georganiseerd gaat worden.
Voor aanvang van de lezing ontvangen de deelnemers een mail met uitleg over de extra maatregelen die genomen worden vanwege het coronavirus.

21 april 2021 | Bert Wienen

Dr. Bert Wienen heeft gewerkt in de hulpverlening en voor het onderwijs, is psycholoog en onderwijskundige

Hoe kan het dat zoveel jongeren jeugdhulp nodig hebben in deze tijd?
En als deze extra hulp dan nodig is, wat kom je dan tegen in de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?

Deze vragen vormen het uitgangspunt van de lezing van Bert Wienen.
Deze vragen hebben zijn aandacht als wetenschapper in de praktijk.
Wienen schrijft dat hij zichzelf gedurende zijn promotieonderzoek vaak de vraag heeft gesteld: “Hoe kan dit? Hoe kan het dat zoveel kinderen en jongeren in Nederland een diagnose, zoals bijvoorbeeld ADHD, krijgen?
Wat gebeurt er nu precies op de grens van onderwijs en jeugdhulp rond dit soort diagnoses?
En is de manier waar op we ons onderwijs organiseren en dat wat we daarin belangrijk vinden niet in hoge mate van invloed op dat wat we massaal als ‘ziek’ zijn gaan bestempelen?

Het hield en houdt hem bezig. “Het kan toch niet zo zijn dat er in Nederland zoveel kinderen en jongeren ‘ziek’ zijn?”

In sommige gemeenten krijgt maar liefst 1 op de 8 kinderen te maken met een vorm van jeugdhulp.
Nog steeds vraag ik mij af: wie heeft er nu echt baat bij deze medicalisering van gedrag? Zijn de kinderen en jongeren dat? Zijn wij, volwassenen, dat?
Omdat het er dan voor ons overzichtelijker op wordt? Omdat we er geld mee verdienen, er onze professionaliteit of status aan ontlenen?
Omdat we onszelf en elkaar voorhouden dat wanneer we iets een naam geven we het direct begrijpen en de oplossing binnen handbereik is?
Ligt het aan onze wens om de wereld te begrijpen en in de vingers te krijgen, of om de wereld te “bemeesteren”, zoals Paul Verhaeghe dat noemt?”

Al deze vragen zullen tijdens zijn lezing de revue passeren.

Dr. Bert Wienen heeft gewerkt in de hulpverlening en voor het onderwijs, is psycholoog en onderwijskundige.
Hij promoveerde in juni 2019 aan de RijksUniversiteit Groningen op een proefschrift over de rol van diagnoses in het onderwijs.

Bert werkt als Associate lector Jeugd op de Hogeschool Windesheim en werkt als zelfstandig adviseur voor gemeenten en schoolbesturen.

Algemene gegevens

  • Tijdsduur:
    15:00 - 17:00
  • Aantal bijeenkomsten:
    1
  • Aanvangsdatum:

    21 april 2021

  • Prijs:
    Kosteloos
  • Maximaal aantal personen:

    45

  • Locatie:
    Veluws College Mheenpark,
    Zilverschoon 43, 7322 GG te Apeldoorn
Copyright © SWV ApeldoornRealisatie: WelldotcomSitemapDisclaimerVoorwaardenPrivacyverklaring