Skip to main content
  • Themasessie 'Een goed (kind)gesprek'

07 april 2021 | Ilona Lutgendorff en Annemieke Mol Lous

Met kind-gesprekken versterk je de voorwaarden om te leren en te ontwikkelen

‘Het geheim van goed onderwijs is luisteren naar je leerlingen’ Hattie, 2013

We weten natuurlijk al langer dat echte gesprekken met leerlingen heel veel opleveren.
Het helpt om leerlingen meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te geven, geeft inzicht in achtergronden, mogelijkheden EN het motiveert enorm als kinderen weten dat er echt naar hen geluisterd wordt.

Vanuit het gevoel iets te kunnen (competentie), ergens invloed op te hebben(autonomie) en erbij te horen (relatie) komt een kind tot leren.
"Het kind ís iemand. Iemand die zijn eigen ontwikkeling moet realiseren. Niemand kan dit van hem overnemen: het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent." Luc Stevens, 2018

Binnen de proeftuintjes hebben we ervaren dat ook jonge leerlingen en leerlingen die verbaal niet sterk zijn enorm profiteren van de positieve aandacht en het mogen en kunnen werken vanuit eigen kwaliteiten en wensen.
Dit vraagt van een leerkracht een nieuwsgierige blik en houding. Authenticiteit, in de vorm van echte belangstelling.
Communicatie- en gespreksvaardigheden gericht op waarderend perspectief, sterke punten naar boven halen, complimenteren en doelen stellen.
Nieuwsgierigheid als honger naar ontdekken en een intrinsieke motivatie om te leren. Zelf op zoek willen naar dat wat wèl werkt.

Het besef bij het kind dat zijn/haar mening er mag zijn, er toe doet of kan doen. Het kind als ‘expert’ ten aanzien van wat werkt en helpt om te leren en te ontwikkelen.

Met kind-gesprekken versterk je de voorwaarden om te leren en te ontwikkelen. Door samen echt in gesprek te gaan kan contact gemaakt worden met de natuurlijke intrinsieke motivatie van kinderen om te leren en om zich te ontwikkelen.
Maar hoe doe je dat en hoe vind je daar tijd voor?

Tijdens deze themasessie maak je kennis en oefenen we met diverse werkvormen om kind-gesprekken te voeren. Hoe voer je zo’n gesprek en hoe kunnen deze gesprekken een plek krijgen in jullie eigen onderwijs?
Hoe formuleer je samen met leerlingen (en ouders) deze doelen zodat ze betekenisvol zijn en tot succeservaringen leiden?

ALS EEN KIND NIET BETROKKEN WORDT VANAF EEN JONGE LEEFTIJD, IS HET OP LATERE LEEFTIJD VAAK LASTIG OM BETROKKENHEID TE STIMULEREN. ER IS IMMERS ALTIJD OVER EN NIET MÉT HET KIND GESPROKEN VAN DYCKE, MARTIN & LOVETT (2006)

Ilona Lutgendorff heeft een ruime ervaring als SBO-leerkracht, onderwijsbegeleider en (kinder)coach in het voeren van gesprekken gericht op groei en ontwikkeling.
Annemieke Mol Lous heeft ook ruime ervaring als o.a. leerkracht, kinderpsycholoog en doet veel onderzoek naar de voorwaarden voor en de effecten van het voeren van goede kind-gesprekken.

Algemene gegevens

  • Tijdsduur:
    15:00 - 17:00
  • Aantal bijeenkomsten:
    1
  • Aanvangsdatum:

    07 april 2021

  • Prijs:
    Kosteloos
  • Maximaal aantal personen:

    25

  • Locatie:
    Veluws College Mheenpark,
    Zilverschoon 43, 7322 GG te Apeldoorn