• Lezing ‘Hoe ingewikkeld kan hechten zijn’

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kunnen er maximaal 45 personen tegelijk aanwezig zijn bij een lezing.
Wanneer zich meer deelnemers aanmelden dan 45 dan plaatsen wij deze deelnemers op de wachtlijst, je krijgt hier een bericht over.
Mocht het aantal personen op de wachtlijst voldoende zijn dan gaan we bekijken of er een digitale lezing georganiseerd gaat worden.
Voor aanvang van de lezing ontvangen de deelnemers een mail met uitleg over de extra maatregelen die genomen worden vanwege het coronavirus.

17 februari 2021 | Annelies te Riele

Met behulp van ‘de bouwstenen van gehechtheid’ wil ik jullie graag mee nemen in de boeiende wereld van hechten, exploreren en loslaten!

 

Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de doorsnee kinderen veilig gehecht is.
Dit betekent dat in een doorsnee klas ongeveer 40 % van de leerlingen onveilig gehecht zijn en van daaruit een hulpvraag aan jou als leerkracht kunnen hebben!

Hoe herken je deze leerlingen en wat vragen deze leerlingen van jou als leerkracht, wat is de vraag achter hun gedrag?
Wat betekent dit voor jou als leerkracht om ook voor deze kinderen een veilig klimaat te scheppen waarbinnen ze tot leren durven en kunnen komen?

Met behulp van ‘de bouwstenen van gehechtheid’ wil ik jullie graag mee nemen in de boeiende wereld van hechten, exploreren en loslaten! De bouwstenen van gehechtheid bestaat uit 5 opeenvolgende bouwstenen.
De ene bouwsteen is het fundament voor de volgende bouwsteen.
Bouwstenen die het kind en ook jij als volwassene ieder moment van de dag, in ieder nieuw contactmoment, weer opnieuw doorlopen.
Samen met je leerlingen surf je dus de gehele dag door de bouwstenen heen!
Hoe de bouwstenen worden doorlopen, wordt bepaald door de werkmodellen die een mens in zijn leven maakt of heeft gemaakt van zichzelf en de ander en in hoeverre de groeitaken in desbetreffende bouwstenen zijn volbracht of nog moeten worden volbracht.
De bouwstenen laten het volgende zien:

  • welke groeitaak heeft de leerling in de desbetreffende bouwsteen? 
  • welk gedrag laat de leerling in de desbetreffende bouwsteen zien en kun je als leerkracht de desbetreffende bouwsteen herkennen? 
  • welk gedrag laat de leerling zien bij ernstige tekortkoming in desbetreffende bouwsteen?
  • wat zijn oorzaken van de tekortkoming, waardoor een leerling vast kan lopen?
  • wat vraagt de leerling van jou als leerkracht in de desbetreffende bouwsteen om de groeitaak alsnog te volbrengen, om zodoende tot leren te komen?

Annelies te Riele is speltherapeut en coach binnen haar Praktijk voor Speltherapie, Scholing & Coaching in Teuge. Ze heeft zich gespecialiseerd in hechtingsproblematiek en traumaverwerking.
Als consulent is ze hiervoor verbonden aan het landelijk Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) en heeft ze een samenwerkingsverband met de gemeenten binnen de regio Oost-Veluwe.
Vanuit de praktijk voor Speltherapie, Scholing & Coaching verzorgt ze, naast therapieën, verschillende praktische workshops, coaching- en trainingstrajecten.

Algemene gegevens

  • Tijdsduur:
    15:00 - 17:00
  • Aantal bijeenkomsten:
    1
  • Aanvangsdatum:

    17 februari 2021

  • Prijs:
    Kosteloos
  • Maximaal aantal personen:

    45

  • Locatie:
    Veluws College Mheenpark,
    Zilverschoon 43, 7322 GG te Apeldoorn
Copyright © SWV ApeldoornRealisatie: WelldotcomSitemapDisclaimerVoorwaardenPrivacyverklaring