• Lezing 'Tos in het kwadraat'

18 november 2020 | Bernadette Sanders

Praktijkvoorbeelden en tips om toe te passen in de praktijk zullen naast de uitleg deze lezing ondersteunen

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kunnen er maximaal 45 personen tegelijk aanwezig zijn bij een lezing.
Wanneer zich meer deelnemers aanmelden dan 45 dan plaatsen wij deze deelnemers op de wachtlijst, je krijgt hier een bericht over.
Mocht het aantal personen op de wachtlijst voldoende zijn dan gaan we bekijken of er een digitale lezing georganiseerd gaat worden.
Voor aanvang van de lezing ontvangen de deelnemers een mail met uitleg over de extra maatregelen die genomen worden vanwege het coronavirus.

Tijdens de lezing zal er aandacht geschonken worden aan:

Wat is TOS? Hoe en wanneer signaleer je een taalontwikkelingsstoornis?

Even een opfrisser, wat is dat ʻcommunicatief redzaam zijn en wat zijn de gevolgen wanneer er sprake is van een onvoldoende communicatieve redzaamheid?
Wat betekent dit voor het gevoel van autonomie en dus de motivatie? 
Voor het begrijpen van de leerstof is de veelal talige instructie de basis.

Wanneer de gesproken of geschreven instructie niet begrepen wordt of wanneer de leerling niet in staat is om de instructie te volgen, zal er mogelijk gedrag ontstaan dat wij als ʻongewenstʼ bestempelen.
Dit gedrag en de hulpvraag die erbij hoort wordt tijdens de lezing besproken. Welke hulpvragen signaleren wij in het (ongewenste) gedrag, dat volgt wanneer de leerling de instructie niet kan volgen?
Hoe maken wij deze hulpvraag helder? Veel leerlingen met TOS ondervinden ernstige problemen met het leren lezen.

Wat is de relatie TOS en dyslexie? Wat zijn de overeenkomsten tussen een TOS en een dyslexie? Wat maakt een signalering of een juiste diagnose op dit gebied lastig?
Wanneer hebben wij het over een comorbiditeit? -

Wat is de relatie tussen TOS en de executieve functies? Wat zien wij in de klas en wat is de functie hierin van ʻinnerlijke taalʼ?
Ook hier ligt een relatie tussen gedrag dat wij zien en het begrijpen van taal.

En in het kort, afsluitend.... Wat zijn de prognoses voor schoolsucces, stages en deelname in de maatschappij?
Veel praktijkvoorbeelden en tips om toe te passen in de praktijk zullen naast de uitleg deze lezing ondersteunen.

Algemene gegevens

  • Tijdsduur:
    15:00 - 17:00
  • Aantal bijeenkomsten:
    1
  • Aanvangsdatum:

    18 november 2020

  • Prijs:
    Kosteloos
  • Maximaal aantal personen:

    45

  • Locatie:
    Veluws College Mheenpark,
    Zilverschoon 43, 7322 GG te Apeldoorn
Copyright © SWV ApeldoornRealisatie: WelldotcomSitemapDisclaimerVoorwaardenPrivacyverklaring