Lezing ‘De “growth mindset”, hoe werkt dat nu echt?’

Annemieke Mol Lous
Lezing ‘De “growth mindset”, hoe werkt dat nu echt?’

Leerlingen laten groeien en bloeien: daar draait het om bij deze lezing. Dit wordt tastbaar gemaakt met voorbeelden vanuit ‘onze proeftuintjes’ voor positief passend onderwijs. Gericht op het realiseren van meer zelfvertrouwen, eigenaarschap, motivatie en plezier bij leerlingen.

Positieve beïnvloeding
Tijdens deze lezing worden theorie en praktijk over het gebruik van de ‘growth mindset’ gepresenteerd. Aan de hand van praktische voorbeelden wordt duidelijk, hoe deze mindset benadering kan bijdragen aan meer zelfvertrouwen, eigenaarschap, plezier en motivatie van leerlingen voor hun eigen leerproces. De mindset van kinderen is echt positief te beïnvloeden. In onze proeftuintjes zijn de eerste concrete stappen gezet en daar kunnen wij prachtig gebruik van maken.

De manier waarop wij feedback geven …
Caroll Dweck raakte 30 jaar geleden gefascineerd door de ontdekking, dat de feedback die wij geven aan kinderen over hun succes en falen, een wezenlijk verschil kan maken in hun aanpak van (leer)taken. Kinderen die worden benaderd vanuit een focus op hun inzet en mogelijkheden blijken meer gemotiveerd en leveren betere prestaties dan kinderen, die geprezen worden, omdat ze goed of slim zouden “zijn”. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je feedback gericht op een growth mindset en hoe stimuleer je kinderen en groepen leerlingen om vanuit deze mindset te werken? Je ontdekt het tijdens deze lezing.

De kern
Je maakt kennis met recente inzichten over de growth mindset in de (internationale) praktijk van het onderwijs. Leerkrachten uit de proeftuintjes 'ontwikkelleerkrachten positief passend onderwijs Apeldoorn' delen hun persoonlijke ervaringen over het toepassen van werkvormen en materialen voor een growth mindset.
Door praktisch aan de slag te gaan met onze experts, kun je direct (nieuwe) stappen zetten om te werken aan een growth mindset in jouw klas, school of praktijk.

Over Annemieke Mol Lous
Annemieke Mol Lous (1958) is lector passend onderwijs / Inclusive education aan de hogeschool Leiden & Thomas More Hogeschool. Zij heeft gewerkt als leerkracht in het vernieuwings- en speciaal onderwijs, als orthopedagoog, lerarenopleider en als wetenschappelijk onderzoeker. In 2014 promoveerde zij op de relatie tussen spel en depressie bij jonge kinderen. Sinds 2009 onderzoekt zij, samen met haar kenniskring wat er werkt om echt passend onderwijs in de praktijk te kunnen vormgeven. De inzichten vanuit de positieve psychologie blijken daarin een centrale rol te hebben.
In januari 2018 richtte Annemieke samen met andere deskundigen van het eerste uur het Platform voor Positief Onderwijs Nederland op. Dit platform heeft als doelstelling om (evidence based) kennis en ervaring, die er is om bij te dragen aan geluk voor alle leerlingen en leraren in Nederland met elkaar te delen en verder te verspreiden. Samen doen zij onderzoek, ontwikkelen zij materialen en organiseren zij o.a. workshops, opleidingen en seminars.

Enkele publicaties
Mol Lous, A. (2015). Passend Onderwijs. Tijd voor een goed gesprek.Tijdschrift voor Orthopedagogiek (54, nr. 1)
Haenen, J. & Mol Lous, A. (2015). Succesfactoren voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen: adviezen voor (aankomende) leerkrachten en opleidingen Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 2014 (31/32)
Stiennissen, F. (2015). Met kleine stapjes een grote stap vooruit naar passend onderwijs. In PO management november 2015.
http://dekennisvannu.nl/site/media/Spelen-is-van-levensbelang/16
 

Tijdsduur:
15.00 - 17.00 uur
Aanvangsdatum:
3 april 2019
Prijs:
Kosteloos
Maximaal aantal personen:
200
Locatie
Veluws College Mheenpark, Zilverschoon 43, 7322 GG te Apeldoorn
Terug naar het overzicht
Inschrijven
97 Plekken beschikbaar
Extra deelnemers

U heeft niet meer dan 1 persoon als aantal opgegeven.

Geslacht Voornaam Achternaam E-mailadres

Velden met een * zijn verplicht